Ilustrační foto, zdroj: Pixabay.com

Covid-19 nám mnohé vzal, ale něco nám snad i dal. Snad už je každému jasné, že nejzranitelnější osoby jsou lidé s kardiovaskulárním onemocněním, vysokým tlakem nebo cukrovkou. V České republice trpí obezitou 71 % dospělé populace, a tím patříme k nejobéznějším národům světa.

Základem prevence a fyzické kondice je přirozený pohyb. Nemusíme přece po městě na krátkou vzdálenost jezdit autem, ale můžeme jít pěšky, nemusíme použít vždy výtah, ale můžeme vyšlapat k našemu bytu po schodech a také můžeme během dne více používat kolo. Nedostatek pohybu nevratně poškozuje zdraví každého člověka a má za následek více než 2 400 předčasných úmrtí za rok.

Chůzí ke zdraví
Chůze je pro člověka tím nejpřirozenějším pohybem, nic nás nestojí a můžeme ji provozovat kdykoliv a kdekoliv. Při správné chůzi se aktivují svaly celého těla včetně jeho centra. Střídavé napínání a uvolňování lýtkových svalů také aktivuje žilně svalovou pumpu a zajistí správné proudění krve v žilách. Tím napomáháme dokonalejšímu odtoku žilní krve z dolních končetin a zamezíme tvorbě křečových žil. Pravděpodobně největší efekt chůze na srdečně cévní onemocnění je zprostředkován vlivem na známé rizikové faktory, jakými jsou vysoký tlak, vysoký cholesterol s tuky v krvi a cukrovka. Chůze pomáhá snižovat objem tuku v těle a zlepšuje citlivost organismu na inzulín. Chůzí můžeme předcházet mozkové mrtvici – 30 minut chůze denně sníží její riziko minimálně o 20 %. Vědci také přišli na to, co většina z nás ví i bez složitého bádání – čím více kroků přes den nachodíme, tím lépe se cítíme. Pokud navíc chodíme v lese nebo jinde v přírodě, může být i zdravotní procházka doslova pohlazením po duši.

Kde se vzalo 10 000 kroků?
Počet nachozených kroků za den se v poslední době stal jedním z měřítek posouzení dostatečné fyzické aktivity. Téměř každý má chytrý náramek, který naši aktivitu sleduje a počet kroků se stává i novým společenským tématem. Kamkoli se podíváme, do časopisů nebo na webové stránky, téměř všude vidíme doporučení 10 000 kroků za den. Což při průměrném kroku 75 cm představuje přibližně 7,5 kilometru. Pokud půjdeme svižným tempem, danou vzdálenost ujdeme přibližně za 1,5 hodiny.

Pro koho je výzva 10.000 kroků určena?
Výzva má pomoci těm, kdo se fakt už necítí dobře kvůli své váze. Budou soutěžit jen sami se sebou. To je přeci ta největší výzva.

Účastníci výzvy budou rozděleni do čtyř skupin dle věku a indexu BMI.

Skupina 1 – od 82 kg, nebo od BMI 26
Pokud se v televizi objevují statistiky ohledně nakažení covid-19, tak jsou rozděleny dle věku. Pokud se bavíte s doktory, tak většinou od nich slyšíme – nejhůře jsou na tom obézní lidé. Měřítkem nadváhy nebo obezity je index tělesné hmotnosti BMI (Body mass index). Vypočítá se vydělením hmotnosti daného člověka druhou mocninou jeho výšky. BMI nad 25 se považuje za nadváhu a nad 30 za příznak obezity. Tyto hranice platí pro dospělé starší 20 let. BMI tak umožňuje statisticky porovnat různě vysoké lidi.

Výsledná hodnota BMI určuje nejen v jaké kategorii se nachází vaše tělesná hmotnost, ale také zdravotní rizika, která s sebou nese.

Skupina 2 – věk 65+, ale bez nadváhy
I v pozdním věku může být člověk velmi vitální. Dá se předpokládat, že mnozí z této kategorie budou dosahovat celkově nejlepších výsledků. Každopádně se shodneme na tom, že potřeba pohybu pro tuto cílovou skupinou je nutností.

Skupina 3 – věk 18-65 let
Mají předpoklady pro ideální fyzickou kondici, ale nemají čas se pohybovat. Vždyť přeci musí vydělávat, učit se. Večer jsou tak unaveni, že už jen pasivně se dívají do stěny, na televize nebo počítače.

Skupina 4 – Základní a střední školy (rozmezí cca od 6 do 18/19 let)
Když teď tělocvik není, tak na některých školách to řeší tak, že žáci nahrávají své výkony a posílají je tělocvikáři. Sami víme, že pokud si nyní děti odvyknou na pohyb, hůře se k němu budou vracet. Výzva má pomoci školám, aby dětem pohyb trochu zatraktivnili. Prostě školy si mohou zasoutěžit mezi s sebou. Výsledky by do aplikace nahrávali tělocvikáři.

Jak se přihlásit do výzvy 10 000 kroků?
Výzva bude probíhat v měsíci dubnu 2021. Proč výzva trvá 30 dnů? Cílem není soutěž, ale změna. Ta se ale nestane během dvou týdnů. Ke změně je třeba pravidelnost.

Hlavní účel této výzvy není být za každou cenu první, ale užít si den chůzí nebo během a odprostit se od všech negativních věcí.

Výzva bude zveřejněná na webové stránce www.desettisickrooku.cz, na které bude od března přístupný REGISTRAČNÍ FORMULÁŘ, kde vyplníte následující údaje:
Jméno, pohlaví, město/obec, kraj, váha a výška – tím bude vypočítán BMI (kdo bude mít BMI vyšší než 25 bude zařazen do skupiny 1), ročník (kdo bude mít 65 + bude zařazen do skupiny 2; kdo bude mít mezi 18 – 65, bude zařazen do skupiny 3), název týmu (nemusí se vyplňovat, pokud chcete porazit jen sám sebe resp. bojujete jen sám za sebe; možnost vyplnit název základní a střední školy – v takovém případě vyplňuje data za žáky jen tělocvikář a stačí, když on se přihlásí za třídu), přihlašuji se do kategorie: Chůze a Nording walking/Běh (jen pro skupiny 1 a 2).

V průběhu výzvy budete pracovat s NAHRÁVACÍM FORMULÁŘEM, kde budete pod svým přihlašovacím jménem pravidelně zaznamenávat počty absolvovaných kroků (u chůze či Nordic walkingu) či kilometrů (u běhu či jízdního kola). U kategorie jízdní kolo se bude ve skupině 3, aby nedošlo ke zvýhodnění oproti chůzi či běhu, započítávat pouze třetinová vzdálenost.
Zaznamenáte svou trasu formou snímku obrazovky, kde musí být zřetelně vidět počet kroků, či km. Trasu lze zaznamenat trasu pomocí chytrého mobilního telefonu s instalovanými aplikacemi, jako Step Tracker, Pedometer, Krokoměr a Počítání Kroků a řadou dalších.

Pravidla výzvy 10 000 kroků:

  • Nahrát můžete libovolný počet aktivit (aktivita musí být vykonána v dubnu 2021)
  • Aktivita musí obsahovat: ujitou či uběhnutou vzdálenost a ideálně mapu trasy s datumem (některé aplikace to nedokážou, ale hrajeme fair play)
  • Všechny nahrané kilometry musí být zmeřené a doložené screenem aktivity změřené zařízením měřícím dle GPS, klidně ale i pomocí mobilu.
  • Povolené jsou všechny mobilní aplikace a sportovní hodinky měřící pomocí GPS. Jsou povoleny i fitness náramky, denní nachozené kilometry, které měří dle průměrné délky a počtu kroku, jen je potřeba údaj převést na km.

Hodnocení:

  1. Soutěž jako motivace pro člověka něco změnit
    Cíl: zkuste nasbírat kredit ve výši 300 bodů (30 dnů x 10 bodů). Nejde o to, kolik ujdete, uběhnete, ale zda vydržíte každý den chodit, či běhat. Cílem je nastartovat změnu.
  2. Výzva jako soutěž: pro jednotlivce „hoňáky“ a pro týmy

Kategorie: Nejlepší chodec/chodkyně; Nejlepší běžec/bežkyně; Tým pro běžce a chodce (vždy se u týmu bude počítat max. 50 nejlepších výsledků), Základní, či střední škola (vždy se u týmu bude počítat max. 50 nejlepších výsledků), Město/obec
U každého týmu se bude počítat 100 nejlepších výsledků dle bodů. U rovnosti bodů bude rozhodovat větší počet kroků, či km.

  1. Jak se to bude počítat?

Skupina 1:

  • Jeden den aktivity = 5 bodů.
  • Za každých 1 000 kroků, či 0,75 km budou přiděleny 4 body.
  • Dalších prémiových 10 bodů za snížení BMI, které se vypočítá dne 30. 4. 2021

Skupina 2:

  • Jeden den aktivity = 3 body
  • Za každých 1 000 kroků, či 0,75 km budou přiděleny 3 body.

Skupina 3:

  • Jeden den aktivity = 2 body.
  • Za každých 1 000 kroků, či 0,75 km budou přiděleny 2 body.

Bonusová skupina 4:

  • za každých 1 000 kroků či 0,75 km bude přidělen 1 bod.

Ceny:
Na 50 nejlépe umístěných účastníků výzvy z Mníšku pod Brdy čekají ceny věnované Středočeským krajem a městem: fitness ručníky, lahve na pití, piknikové deky, reflexní pásky, vaky na záda, termohrnky, knihy Krajem Joachima Barranda nebo ekologicky šetrné kelímky s logem našeho města.

Vítězem budete ale ve skutečnosti všichni, kteří se zapojíte do výzvy a rozhodnete se pro změnu.

Výzvu organizuje CityChangers, iniciativa ke zlepšení situace v dopravě a jejím plánování, která vznikla mezi členy spolku Partnerství pro městskou mobilitu, z.s.