Mníšecká radnice se pokusí zachránit nejvytíženější osobní vlakové spoje

Mníšecká radnice se pokusí zachránit nejvytíženější osobní vlakové spoje

Nástup do vlaku ve stanici Mníšek pod Brdy

V pondělí 2. srpna 2021 se na mníšecké radnici uskutečnila schůzka s Petrem Boreckým, radním Středočeského kraje pro veřejnou dopravu, ohledně radikálního omezení vlakového spojení mezi Čisovicemi a Dobříší. Výsledkem jednání je dohoda, že starostové dotčených obcí včetně Mníšku pod Brdy předloží do konce týdne kraji alternativní návrh na zachování některých vlakových spojů i během pracovního týdne.

Ke schůzce radního Boreckého vyzvala mníšecká starostka Magdalena Davis, aby vysvětlil a se zástupci města projednal záměr Středočeského kraje na omezení osobní vlakové dopravy mezi Čisovicemi a Dobříší.
Petr Borecký přijel na jednání se dvěma experty z příspěvkové organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK), která má na starosti regionální železniční a autobusovou dopravu. Ing. Pavel Winter odpovídal zejména na otázky obslužnosti trati, Ing. Andrej Hofman na dotazy spojené s hospodařením.
Za druhou stranu se schůzky zúčastnili, kromě pořádajícího Mníšku pod Brdy, také zástupci dalších pěti dotčených obcí (Dobříš, Čisovice, Malá Hraštice, Nová Ves pod Pleší a Mokrovraty).

Na úvod jednání Petr Borecký rezolutně prohlásil: „Pokud od dnešního jednání očekáváte, že ustoupíme a řekneme, že to zůstane, jak to bylo, tak vám říkám na rovinu a otevřeně, že to si dovedu představit v jednom jediném případě. A to, že obce řeknou, tak fajn, my těch 11 milionů doplatíme. Což u vás, vzhledem k výši vašich rozpočtů, nepředpokládám.“

Dále oznámil, že původně uvažovali o úplném zrušení osobní vlakové dopravy mezi Čisovicemi a Dobříší, ale přehodnotili to a zvolili režim provozu o víkendech a svátcích během letního času. Zároveň ujistil, že „za zrušené vlaky získají cestující ekvivalentní náhradu v podobě autobusové dopravy. Tam, kde zmizí vlakové spojení, tam přijede autobus.“

Podle záměru Středočeského kraje má být osobní vlaková doprava mezi Čisovcemi a Dobříší zachována pouze pro turistický ruch (o víkendech v době letního času)

Dále zopakoval, že autobusová doprava ve Středočeském kraji je zhruba 2x levnější než vlaková. Plánovaným omezením osobní vlakové dopravy se ušetří 13 milionů Kč, po zavedení ekvivalentní autobusové dopravy bude úspora činit 11,5 milionu Kč.

Svůj záměr omezit osobní dopravu na trati 210 zdůvodnil naplněností vlaků z Čisovic do Dobříše, která činí v pracovních dnech 8 %, o víkendech 10 %.
Připomněl, že Středočeský kraj přispívá ze svého rozpočtu na veřejnou obslužnost ročně 3,7 miliardy Kč, a z toho je 1,9 miliardy na železnici. Plánované úspory se nemají týkat pouze těchto 12 lokálek (úspora 52 milionu Kč), ale i dalších tratí. Budou se rušit málo využívané spoje (především v časných ranních hodinách) i na takzvaných páteřních tratích. Celkové úspory na železnicích v rámci Středočeského kraje mají dosáhnout výše až 100 milionů Kč.
Zdůraznil, že úspory, ke kterým Kraj přistupuje, jsou komplexní. Od března 2021 byla zrušena řada autobusových spojení, od srpna 2021 došlo ke zdražení jízdného v Pražské integrované dopravě, od prosince 2021 dojde k rušení některých vlakových spojů.
Co se týká investic, které v uplynulých letech směřovaly do železniční trati 210, radní Borecký vysvětlil, že měly za cíl, aby se trať nerozpadla. Opravy sice zvýšily rychlost vlaků na přejezdech, což ve výsledku dělá několik minut, ale ve stanici pak musí vlak stejně počkat na křižování. Problém u rychlosti naší jednokolejné lokálky je v tom, že na ní nelze zvyšovat traťovou rychlost, protože poloměry oblouků to v některých místech nedovolují. Lokálka vznikla koncem 19. století a řídila se tehdejšími pravidly. Trať 210 tedy rozhodně nelze zrychlit. Pokud by se měla přestavovat, tak by to znamenalo astronomickou částku.

Během dvouhodinové debaty zazněly ze strany mníšeckých zástupců také následující argumenty:

„Vlaky využívají i lidé, kterým autobusy z různých důvodů nevyhovují. Můžou to být matky s dětmi a kočárkem, senioři, kteří se spoléhají na WC ve vlaku, cestující zvyklí pracovat v pohodlí na svém laptopu nebo cyklisté, kteří do autobusu kolo nedostanou.“

„Zrušení vlaků vnímáme i tak, že se lidem zhoršují podmínky pro život a bydlení. Velká skupina lidí tu možnost cestování vlakem ztratí a autobusy jim to nenahradí.“

„Znamená to navýšení počtu autobusů, které budou jezdit po silnicích II. a III. třídy ve vlastnictví Kraje, jejichž stav je mnohde tristní, někde kvůli tomu ani nelze zajistit bezpečný provoz a havarijní stav silnic se bude prohlubovat rychleji.“

„Vlaky jezdí po infrastruktuře, kterou zajišťuje stát, zatímco provoz autobusové dopravy se kraji navýší o náklady na obnovu krajské silniční infrastruktury v odhadované hodnotě 50 miliard Kč, které kraj stejně není schopen pokrýt.“

Petr Borecký na námitky přítomných reagoval slovy: „Vašim argumentům rozumím, ale z hlediska Středočeského kraje je zachování lokálek neufinancovatelné.“

Výsledek pondělního jednání:
Zástupci obcí mají do 6. srpna předložit návrh, podle kterého by bylo možné alespoň některé spoje zachovat celoročně. Experti z IDSK a Správy železnic navrhované spoje prověří a zkalkulují. Další jednání by mělo být už o tom, zda by zapojení těchto vybraných spojů bylo ze strany dotčených obcí ufinancovatelné.

O výsledcích dalších jednání budeme veřejnost informovat.

První vlak přijel do Mníšku dne 22. září 1897

Jedná se zúčastnili:

Zástupci Středočeského kraje:
Petr Borecký: radní pro oblast veřejné dopravy
Andrej Hofman – zástupce ředitele pro ekonomiku a smluvní zajištění, IDSK (Integrovaná doprava Středočeského kraje)
Pavel Winter – zástupce ředitele pro dopravní obslužnost, IDSK (Integrovaná doprava Středočeského kraje)

Zástupci dotčených měst a obcí:

Mníšek pod Brdy:
Magdalena Davis – starostka
Dana Dalešická – místostarostka
Šárka Slavíková Klímová – radní

Dobříš:
Pavel Svoboda – starosta

Čisovice:
Zuzana Kuthanová – starostka

Malá Hraštice:
Helena Wiedermannová – starostka

Mokrovraty:
Stanislava Ecklová – starostka

Nová Ves pod Pleší:
Ladislav Petrák – místostarosta

text: Libor Kálmán, foto: Michal Kroutil

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Vložené odpovědi
Podívat se na všechny komentáře
Přihlásit se