Kdo: paní „Drbna Pavlačová“ = ONA a pan „Muž Trpící“ = ON
ONA nedočkavě: Slyšel jsi nejnovější drb z Mníšku?
ON bez zájmu: A jaký?
ONA s důrazem: Ta špinavá „blondýna“ a „kluk z jídelny“ prý skoukli nový rozpočet.
ON otráveně: A co, našli rádcové, našli?
ONA pobaveně: No jo, prý je to předvolební rozpočet jako vyšitý, ale volební sliby se asi plnit musí J. Ale nějaké připomínky k rozpočtu byly a jsou.
ON konstatuje: Hmm, a co když jim starosta řekne, že mají vadný názor a shodí to na zastupitelstvu ze stolu?
ONA s obavou: Myslíš? Něco už tam prý bylo doplněno, radnice něco dostala mailem a taky starosta si prý chvilku udělal čas.
ON ví, co ONA ne: Já jen aby to nebylo zase, že špinavá blondýna je prý jen účetní poradkyně a nemá kulaté razítko, tak jí nikdo věřit nebude.
ONA dychtivě: Co? Ty to nevíš? Ona prý studuje tyhle věci a chystá se to učit i obyčejné lidi!
ON zpozorní: No, to by možná nebylo marné. Stejně mám pocit, že nám ta radnice neříká všechno a když, tak nevím, kam si to zařadit a zda je to pravda.
ON netrpělivě: Tak co vydumali Ti rádcové, jak ten rozpočet vypadá?
ONA důležitě: Je toho víc, ale vím o těch nejdůležitějších bodech.
Bankovní účty …
ONA: Návrh nového rozpočtu říká, že nám zbyde z roku 2017 hodně peněz do příštího roku. Asi 33 mil. Kč.
ON: Tolik?
ONA: No fakt, má to několik důvodů. Rozpočet na rok 2017 byl opatrnější v příjmech a vybírají se dobře daně, takže dostaneme do městské kasy pár milionů z daní navíc. Pak se hodně akcí z letošního rozpočtu nesplnilo a převádí se na příští rok. No a na něčem se pracuje, ale placení se přesouvá do roku 2018.
Předběžný příděl daní od státu pro město je příznivý…
ON: A kolik dostane město od státu z daní příští rok?
ONA: Člověče, to vypadá taky nadějně. Víš, ty kalkulačky na internetu ukazují víc, než je v rozpočtu, prý obce dostanou opět vyšší příděl. To že město má rozpočet opět opatrnější je ale v pořádku. Může se stát cokoliv.
ON: Tak to může město víc utrácet ne?
ONA: Já bych to viděla jinak – pořádně hlídat, co přijde navíc a dělat to jako doma: něco uložit na horší časy (ekonomika teď roste a pak může jít za čas dolů) a něco vložit do oprav majetku a cest. Vždyť nám všechno ve městě, kromě nové kanalizace, hoří pod rukama: škola, domeček pro seniory, budova úřadu, penzion, kulturák, cesty. Hrůza.
Kanalizace je majetek, který nám přináší příjmy, musíme se o něj starat…
ON: A kanalizace je tedy OK?
ONA: Ne všechna – ale město by mělo mít rezervu na obnovu a opravy.
ON: Co to prosím Tě je?
ONA: To je prý ze zákona. Uvedu jen ilustrativní příklad pro představu a zjednodušeně:
Obec si spočítá podle vzorce ze zákona, jak vysokou sumu má mít na opravy, vyjde třeba „rezerva“ 8 mil. Kč na rok. Vodovod a kanalizace se pronajímá 1.Sčv. Takže:
příjem od 1.Sčv + peníze z kasy obce = rezerva – výdaj na opravy = zůstatek rezervy.
- rok 5 + 3 = 8 – 6 = 2 zůstatek rezervy, výdaje na opravu byly nižší,
- rok 5 + 3 = 8 – 10 = -2 výdaje byly třeba z důvodu havárie vyšší,
- rok 5,5 + 3,5 = 9 – 5 = 4 postavila se nová větev kanalizace, 1. Sčv bude platit víc a suma na opravy se zvedla z 8 na 9 mil. Kč.
Když sečteš ty tři roky, tak ti vyjde, že obec z tohoto příkladu by měla mít někde uloženy 4 mil. Kč. A co je důležité, výstavba nových větví kanalizace se nepočítá do výdajů za opravy.
ON: Kolik teda dělá ten zůstatek rezervy třeba za posledních 8 let nebo alespoň za 5 let?
ONA: Obávám se, že to nikdo neví, ale dá se to spočítat. A navíc, přesná evidence o výdajích a příjmech by měla být součástí toho plánu.
ON: Tak to musí dát přece dohromady, aby noví zastupitelé věděli, jak si stojíme!
Jak jsme na tom s dluhy? Máme úvěr, ale také rozpadlé budovy, rozbité cesty…
ON: Hele, a co je pravdy na tom, že město je zadlužené?
ONA: To je tak. Máme jeden úvěr, který musíme splatit do konce roku 2021 – ten dělá asi 18 mil. Kč. Pak město plánuje další úvěr 40 mil. Kč na Pavilon, který budeme splácet dlouho 10 nebo 15 let. Ale tyhle úvěry město zvládne.
Horší je, že město má majetek, jako budovy, cesty a další, jehož údržba je zanedbaná a bude stát moc a moc peněz. A to je ta druhá zadluženost, která není v účetnictví vidět. Teď jsou v rozpočtech jen malé záplaty na opravy, které hoří.
ON: Co s tím? Kolik budou ty opravy stát, kdo to řekne?
ONA: To zase nikdo neví. A proto špinavá blondýna navrhuje utratit 1 mil. Kč na odborné posouzení stavu majetku města a vyčíslení potřebných oprav. Pak stanovit priority, co se musí opravovat dříve, samozřejmě s ohledem na co peníze budou a na co šetřit.
ON: Počkej, počkej – 1 mil. Kč to je spousta peněz!
ONA: Je a není. Víš, kolik nás stojí jenom zmapování kanalizace a vodovodů? Taky 1 mil. Kč a to je necelá polovina majetku města! Ten 1 mil. Kč na posouzení majetku se vrátí, v současné době je situace značně nepřehledná, radnice neaktualizovala slibovaný zásobník stavebních akcí 2 roky a noví zastupitele by měli převzít majetek a vědět, v jakém stavu je, aby mohli plynule pokračovat v práci.
Kontrola vnitřního kontrolního systému, pohledávek, závazků a dlouhodobých smluv
ON: No a jak dopadla vlastně ta kontrola, co chtěli občané před rokem a půl?
ONA: V lednu byla jen jedna nabídka, tak to neproběhlo. Pak kontrolní výbor doporučil změnit zadání jakou kontrolu chtít, rada města 28.6.2017 avizovala, že to příští radu projedná. Bohužel, dodnes není nic vyhlášeno a to máme prosinec.
ON: No to jim to teda pěkně trvá.
ONA: Prý se to vyhlásí co nevidět, čas na nabídky bude do konce ledna 2018. Pak proběhne výběr firmy a vlastní kontrola by mohla proběhnout zhruba v období březen – květen. Výsledky by měly být známy při schvalování účtu za rok 2017, tedy v červnu 2018.
Parcitipativní rozpočet – současný trend rozpočtů mnoha obcí
ON: A co to nové, ten participativní rozpočet na projekty občanů?
ONA: Je tam zahrnutý, město plánuje 700 tisíc a 300 tisíc dá navíc na jeden projekt z letoška. Namísto obyčejných jílových hrbů pro kola prý bude certifikovaná cyklodráha, děti si užijí. Co se týče participativního rozpočtu, radnice musí v organizaci vychytat mouchy a ještě prý nejsou stanovena pravidla.
ON: To já jsem byl na semináři v Kroměříži, kde bylo řečeno, že metodika participativních rozpočtů je podrobně již zpracovaná, je mnoho zkušeností a jsou společnosti, které s tím pomáhají. Participace má svá pravidla a postupy, aby fungovala. Nemá smysl vymýšlet něco, co bylo vymyšleno a funguje, včetně systému hlasování jako třeba D21 (jedna osoba hlasuje pro dva projekty ANO, pro jeden NE). Nejzásadnější pravidlo je realizovatelnost projektu, který se o peníze uchází.
ONA: Máš pravdu, účastnila jsem se také konference o participaci tady v Praze, bylo to hodně zajímavé. Škoda, že tam nikdo z Mníšku nebyl. Slyšela jsem, že radnici se metodikou daná pravidla zdají moc přísná a chtějí to volnější. Obávám se, aby to nebyl paskvil, tzv. participace „po mníšecku“, která by mohla vyvolat negativní názor u občanů i odborné veřejnosti.
ON: Jo slyšel jsem. Starosta měl říct něco v tom smyslu, že tak jak to měli na Zbraslavi, by to nechtěl dělat a přitom právě Zbraslav je prezentována odbornou veřejností jako ukázkový příklad.
ON: Hele, to už stačí, jdi si to poslechnout ve středu (6.12.2017) a pak mi řekneš jo?
Trpící Muž odešel na pivko a Drbna Pavlačová šla najít další naslouchající Ucho.
VESELÉ VÁNOCE, ÚSPĚŠNÝ NOVÝ ROK A CO NEJVYŠŠÍ PŘÍDĚL DANÍ MĚSTU PŘEJÍ
Lenka Jeřábková Eduard Navara
dekuji pp. jerabkove a navarovi za zajimave priblizeni rozpoctu a problemu financovani mesta….