Počínaje 1. srpnem 2021 budou platit upravené ceny jízdního v Pražské integrované dopravě, na kterých se shodly Středočeský kraj i Praha.
Naposledy se ceny jízdného měnily před 10 lety.
Cestování ve Středočeské kraji
- Ceny jednorázových jízdenek pro cestování ve Středočeském kraji se zvýší
cca o 25 %, jednotlivá pásma budou odstupňována po 10 korunách (kromě těch nejnižších cen). 15 minutová jízdenka bude stát nově 14 Kč, půlhodinová 22 Kč. Mírně se zvedou také ceny jednodenních jízdenek. - Nové ceny se týkají také předplatních kuponů pro Středočeský kraj. O něco výhodnější než dosud bude pořídit si rovnou roční kupon.
Jízda po Praze
- Cena půlhodinové jízdenky pro Prahu bude nově 30 Kč, devadesátiminutová jízdenka bude stát nově 40 Kč.
- Nově se zavádí 70% sleva pro lidi ve hmotné nouzi pobírající příspěvek na živobytí.
- Zjednoduší se prokazování nároku na bezplatnou přepravu pro děti do 15 let a seniory nad 65 let v Praze. Nově jim bude stačit jakýkoli doklad prokazující věk, nebude k tomu potřeba žádná speciální průkazka (vyjma vlaků).
Pokuty
- Mění se také výše pokut za jízdu bez platné jízdenky – základní pokuta při zaplacení na místě nebo do 15 dní v doplatkové pokladně ze zvyšuje z 800 na 1 000 Kč.
„Změna a navýšení tarifu PID je nezbytné, nemůžeme si dovolit před tímto problémem zavírat oči nebo strkat hlavu do písku. S tarify se nehýbalo 10 let, za tu dobu jen složená inflace činila přes 21 %. Další náklady si vyžádala integrace dopravy v jednotlivých oblastech Středočeského kraje, která zároveň cestujícím dopravu zlevnila…
Tržby v minulém roce vlivem pandemie Covid-19 klesly o 30 %, což jen v linkové autobusové dopravě činí přes 300 milionů korun, a to bez vyčíslení dopadů pro obce. Výběr jízdného na území Prahy poklesl oproti předpokladu o 31 %, což představuje 1,2 miliardy korun. Takovýto propad nedokážeme pokrýt z vlastních rozpočtů,“ vysvětlil zvýšení tarifu středočeský radní pro mobilitu Petr Borecký.
Pro stabilizaci veřejné obslužnosti Středočeský kraj přistoupil vedle úpravy tarifů jízdného i k dalším opatřením, například omezení počtu/kapacity spojů linkové autobusové dopravy.
Bez zdražení jízdného by muselo dojít ještě k větší redukci počtu spojů, než dochází již teď. To by s sebou neslo i nevratné dopady do celkové kvality dopravní obslužnosti na území kraje.