Středočeský kraj zdraží od dubna 2023 předplatné jízdné v hromadné dopravě

Středočeský kraj zdraží od dubna 2023 předplatné jízdné v hromadné dopravě

Ilustrační foto

Středočeští zastupitelé schválili (28. 11.) změnu cen jízdného v Pražské integrované dopravy (PID) ve vnějších pásmech na území Středočeského kraje. Změny začnou platit na začátku dubna příštího roku. Kraj krokem reaguje na inflaci a energetickou krizi. Úprava cen se netýká jízd po hlavním městě. Kraj si navíc od změny slibuje zjednodušení a zpřehlednění.

Středočeský kraj upraví tarif PID. Upravený ceník na svém dnešním jednání schválili krajští zastupitelé. Reagují tak na energetickou krizi a skokové navýšení cen pohonných hmot a trakční energie. „Do systému dopravní obslužnosti je nutné dostat více peněz, stabilizovat jeho ekonomickou situaci a zároveň jej udržet v sociálně dostupné v dimenzi,“ vysvětluje Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy a pokračuje: „Mimořádný stav nedokážeme z vnitřních finančních zdrojů plně pokrýt, a proto plánujeme zvýšení příjmů z jízdného o zhruba 180 milionů korun v roce 2023.“

„Změny se nejvíce dotknout cestujících z prvních čtyřech pásem a v rámci nich pak v prvních dvou pásmech,“ konstatuje Petr Borecký. Úpravy tarifu nicméně pozitivně i reagují na podněty od cestujících a partnerů systému a přináší sjednocení podmínek u jednotlivých jízdenek při použití na železnici, podporu jízd na delší vzdálenosti, zastropování ceny časových kupónů, zavedení 10měsíčního časového kupónu pro vnější pásma a firemního jízdného (umožní nákup přenosných časových kuponů).

Tarif PID je pásmový a časový. Platnost jízdenky je tedy omezena časem a pásmem. Z toho důvodu jsou součástí tarifu doklady použitelné zároveň na území Středočeského kraje i Prahy, což se týká především jízdenek pro jednotlivou jízdu. V tuto chvíli ale Středočeský kraj nezná oficiální postoj Prahy. „Vzhledem k aktuální politické situaci v Praze, kdy není stále znám výsledek povolebního vyjednávání, je předkládaná úprava tarifu zaměřena pouze jízdné na území kraje.“ hodnotí Petr Borecký. „Navíc u časového jízdného počítáme se zastropováním ceny na sedmi pásmech a jen pětiprocentním zdražením u zbylého sortimentu.“ Úpravy však do systému PID vnesou i zjednodušení, zpřehlednění a logiku.

Více v informačních boxech:

Změny u jízdních dokladů pro jednotlivou jízdu v PID

  • U jednotlivého jízdného dochází ke sloučení stávajícího jízdného za 14 Kč a 22 Kč (dvoupásmové jízdenky na 15 a 30 minut) na jednu jízdenku s jízdným za 20 Kč a časovou platností 15 minut. Toto nově umožní použití i ve vlacích PID, což znamená sjednocení podmínek a zpřehlednění tarifu z pohledu cestujících.
  • U jízdních dokladů s jízdným za 30 Kč a výše nedochází s ohledem na důvody uvedené výše k úpravě nominální výše jízdného, ale pouze ke zkrácení časové platnosti jízdenky. Tímto krokem je významně podporována dojížďka na delší vzdálenosti, a to zejména pro občany ze vzdálených částí Středočeského kraje, kde by byl nárůst jízdného v absolutní výši nejmarkantnější. Zároveň však nebude nově umožněno v některých případech využít z časových důvodů jízdenku i pro návrat, což mělo negativní dopad do výnosnosti tarifu a nespravedlnosti výše jízdného.
  • U celodenních jízdenek pro území Středočeského kraje dochází k cenovému snížení a zavedení nové celodenní jízdenky pro mimopražská pásma 1–4 (analogicky k dnešní celodenní jízdence Praha XXL). Cílem je podpořit pravidelné využívání veřejné hromadné dopravy, zvýšit komfort cestujících spočívající v potřebě jediné jízdenky na den a snížit tak i zpoždění spojů způsobené nákupy jízdenek u řidiče. Celkový dopad do rozpočtu je modelován na – 6,5 mil. Kč v celoročním vyjádření u nově nastavených nižších cen.

Změny u časového jízdného pro vnější pásma

  • Vzhledem k dlouhodobé podpoře předplatitelů časových jízdních dokladů a cestujících dojíždějících ze vzdálených částí Středočeského kraje je nově zastropována cena časového kupónu na 7 vnějších pásmech, což znamená zavedení celokrajského časového jízdného v roční výši pod 20 000 Kč. Toto zastropování jízdného povede vzhledem k aktuálnímu minimálnímu využití sortimentu jízdních dokladů na 7 a více vnějších pásem pouze k marginálnímu snížení výnosů tržeb u některých dopravců. Dalším motivačním prvkem pro vyšší užívání časových kupónů je kromě zastropování ceny na 7 pásmech také zvýšení cen pouze o 5 % u zbylého sortimentu časového jízdného.
  • Na základě dlouhodobé poptávky jsou nově zavedeny tzv. „10měsíční kupóny“, jejichž využití se předpokládá zejména u žáků a studentů do 26 let pro překlenutí letních prázdnin bez nutnosti nákupu tří „3měsíčních“ a jednoho měsíčního kupónu.
  • Nově se zavádí také tzv. firemní jízdné ve výši 135 % občanského časového jízdného, které umožní anonymní použití časových kuponů primárně pro firemní zákazníky, kteří využijí tyto jízdní doklady jako bonus pro své zaměstnance nebo pro služební cesty.

Tabulky s cenami jízdného najdete ZDE.

www.kr-stredocesky.cz

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Vložené odpovědi
Podívat se na všechny komentáře
Přihlásit se