První březnový pátek se v Městském kulturním středisku konala přednáška na téma Digitální závislost.
Zorganizovala ji Magdaléna, o. p. s. ve spolupráci s MAS Hřebeny, z. s.
Přednášky se ujaly adiktoložky a lektorky primární prevence Bc. Denisa Vajdlová a Bc. Kristýna Šatochinová.
Do sálu v 1. patře si je přišla poslechnout asi padesátka zájemců – především z řad rodičů.
Věnovaly se nebezpečím, kterým mohou (nejen) děti podlehnout v online prostředí.
Program byl rozdělen do několika bodů: sociální sítě, digitální hry, gambling, pornografie, doporučení a kam se obrátit.
Na začátek uvedly čísla z několika průzkumů:
- 68 % dětí (12 a 13 let) komunikuje se svými kamarády přes internet.
- 48 % chlapců a 16 % dívek (11, 13 a 15 let) hraje denně digitální hry.
- 22 % dospívajících (15 až 19 let) tráví více než 4 hodiny denně na sociálních sítích.
Sociální sítě (Tiktok, Youtube, Snapchat, Whatsapp, Reddit, X, Instagram, Discord nebo Twitch) vedou u dětí k problémům: zanedbávání základních potřeb, úzkostem, depresím, sebevražedným myšlenkám, agresivitě a sociálním fóbiím.
Digitální hry (například oblíbené Minecraft, Fortnite, League of Legends nebo World of Warcraft) vedou k nedostatku spánku, bolestem zad a očí, obezitě či naopak podvýživě, úzkosti, podrážděnosti, podrážděnosti, výbuchům vzteku, zhoršení prospěchu, ztrátě motivace, absencím, konfliktům v rodině a odcizení.
Gambling (patologické hráčství) vede ke ztrátě vlastních prostředků. Podle statistik prohráli v roce 2023 v ČR hráči neuvěřitelných 59,2 miliard Kč. Přibližně 3-4 % českých středoškolských studentů vykazuje příznaky problémového hráče (opakované hraní, lhaní o hraní). V gamblingu vykazuje ČR vyšší procenta než je průměr v EU.
Pornografie vede k psychickým a neurologickým problémům: ztrátě zájmu o reálné vztahy, zkreslenému vnímání sexuality, snížení libida, sociální izolaci a vzniku závislosti.
Závislost je skupina rysů chování, myšlení a tělesných příznaků, v nichž má užívání některé látky či vykonávání určité činnosti pro člověka největší prioritu.
Závěr byl věnován dotazům z publika a po chvíli se rozvinula plodná diskuze.
Přednáška na zajímavé téma se protáhla na téměř dvě hodiny.
Hlavním sdělením přednášky bylo, že důsledkům digitální závislosti mohou předejít prevence a včasná intervence. Mezi nimi byly jmenována především podpora od rodičů formou otevřené komunikace, stanovením jasných pravidel, osobním příkladem rodičů nebo podporováním offline aktivit.
