Od srpna bylo zavedeno nastupování všemi dveřmi na drtivé většině příměstských autobusových linek PID spojujících region s Prahou.
Kromě navýšení komfortu pro většinu pravidelných cestujících, kterým odpadnou fronty (a leckdy, bohužel, i nepříjemné situace s ne vždy dobře naladěnými řidiči), se též počítá s mírným zkušebním urychlením dopravy. Pro tento krok, u kterého věříme, že by ho všichni uvítali, bychom však potřebovali maximalizovat počet předplatních jízdenek (a využívání aplikace PIDlítačka) na úkor nákupu jednotlivého jízdného v pokladně u řidiče.
Velkou skupinou, kde je předpoklad možnosti urychlení odbavení jsou školáci, kteří si denně kupují zlevněnou jednorázovou jízdenku za 10 korun (nejkratší jízdenka na 15 minut cesty):
- Při počtu cest 2× denně a předpokladu 5× týdně, to měsíčně dělá 400 korun, za školní rok dokonce 4000 korun.
- Při zakoupení nejlevnější předplatní jízdenky na měsíc by rodiče zaplatili jen 197 korun a za školní rok jen 1575 korun.
Navíc, odpadlo by každodenní řešení drobných mincí, nástup předními dveřmi a řadě plýtvání jízdenkovým papírem (ceninou).
V neposlední řadě je zde důležité zmínit částečnou obavu z toho, že při zavedení nástupu všemi dveřmi by mohla některá dítka zjistit, že od rodičů obdržených 20 korun na jízdenku tam a zpět lze utratit za něco lepšího, než za zaplacení cestovného a že by mohlo docházet k jízdám načerno (bez vědomí rodičů), přičemž v důsledku revizorské kontroly a následného zatajení pokuty před rodiči se následná pokuta může roztočit do nepříjemných částek a vleklých problémů, které nechce řešit ani Středočeský kraj a věříme, že ani rodiče s dětmi.
Děkujeme vám za spolupráci.
Miloslav Blaha, projektant příměstské dopravy, Regionální organizátor pražské integrované dopravy (ROPID)
