Středočeský kraj plánuje výrazně omezit osobní vlakovou dopravu přes Mníšek

Středočeský kraj plánuje výrazně omezit osobní vlakovou dopravu přes Mníšek

Železniční stanice Mníšek pod Brdy. První vlak s pasažéry sem dorazil dne 22. září 1897.

Podle plánu radního Středočeského kraje pro veřejnou dopravu Petra Boreckého má být zrušena většina vlaků, která zajišťuje osobní dopravu na trati 210 z Čisovic do Dobříše.

Záměr jednomyslně schválila Rada Středočeského kraje na svém zasedání dne 29. 7. 2021.

Plán na tomto úseku počítá s provozem pouze v době takzvaného letního času (od konce března do konce října) a to ještě výhradně v sobotu, neděli a státem uznaných svátcích.
Svůj návrh Borecký zdůvodňuje tím, že „železniční tratě vznikly na přelomu 19. a 20. století, dnes je ale doba jiná. Autobus vyjde objednatele veřejné přepravy levněji, na rozdíl od vlaku sveze lidi rychleji a může zajet až do centra obce.“
Pro porovnání uvedl, že náklady na jeden vlakokilometr provozování lokálky vychází na 95-135 korun, naproti tomu kilometr autobusové dopravy vychází na 40-50 korun.
Podle předložené analýzy by Středočeský kraj tímto opatřením ušetřil na zmiňovaném úseku trati ročně 11,5 milionu Kč.
V praxi by to znamenalo, že vlaky přestanou z/do Mníšku dopravovat osoby v pracovních dnech a v době takzvaného zimního času nebudou přes Mníšek jezdit osobní vlaky vůbec. Nově by tedy sloužily výhradně turistickému ruchu.
Pokud k této změně skutečně dojde, tak již od 12. prosince 2021 v souvislosti s vydáním nového jízdního řádu.

„Informace o plánovaném omezení osobních vlaků nás v Mníšku nemile zaskočila. Zkomplikovalo by to řadě obyvatel našeho města i okolních obcí cestování za prací, nákupy, přáteli a volnočasovými aktivitami. S radním Boreckým komunikujeme a snažíme se jeho záměr upravit tak, aby co nejvíce vyhovoval požadavkům našeho města,“ komentuje plán  mníšecká místostarostka Dana Dalešická.

Omezení osobní dopravy v úseku mezi Čisovicemi a Dobříší není jediným plánovaným zásahem kraje, ale týká se dalších 11 tratí. Jejich seznam najdete v ČLÁNKU. Klíčem k jejich výběru byla vytíženost tratí: na seznamu se ocitly ty, kde jezdí pod 2 500 cestujících za týden. „Jsem přesvědčen, že u takových tratí nemá smysl vlak příliš provozovat, pokud existuje varianta autobusového spojení,“ řekl radní Borecký.
Ze statistického měření provedeného v roce 2019 (tj. z dat před pandemií) vyplývá, že v pracovních dnech využívá uvedený úsek (Čisovice-Mníšek pod Brdy-Dobříš) 390 osob denně, o víkendech to je 658 osob denně*.
Na záchranu středočeských lokálek vzniklo také několik petic, jednu z nich najdete ZDE.

„Záměr zastavit nebo omezit některé regionální železniční spoje se mě dotýká nejen jako starostky jedné z dotčených obcí, ale i jako předsedkyně politické strany, která dlouhodobě podporuje zachování lokálních tratí i rozvoj železniční dopravy obecně. Zároveň se nedomnívám, že přenesení cestujících ze železniční dopravy do silniční přinese „jen příznivé výsledky“, uvádí ve svém dopisu radnímu Boreckému mníšecká starostka Magdalena Davis a pokračuje: „Řada lidí po ztrátě regionálního spojení začne jezdit autem, buď do nejbližšího dopravního uzlu (u nás například do Mníšku pod Brdy, do Řevnic nebo Dobřichovic), nebo až do cíle, jímž je většinou Praha nebo jiné město, kde je dopravní síť už dnes zahlcena na hranu kapacity. Jakýkoliv nárůst provozu aut (byť malý) tedy přinese potřebu výstavby dalších parkovišť, nebo parkovacích stání v parkovacích domech.“

Celý dopis starostky Magdaleny Davis najdete ke stažení ZDE.

Na výzvu starostky přijede Petr Borecký do Mníšku pod Brdy v pondělí 2. srpna 2021, aby tento záměr představil a projednal se zástupci města.

O výsledcích pondělního jednání budeme veřejnost informovat.

Osobní vlak projíždí Rymaní

*Čísla uvádí nejvyšší průměrný počet cestujících v obou směrech.

Použitá foto: autor

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Nejvíce hlasovaný
Vložené odpovědi
Podívat se na všechny komentáře
Přihlásit se