V dubnovém čísle Zpravodaje jsme vám představili návrh projektového záměru: postupně vybudovat novou stezku mezi Kvíkalkou a Stříbrnou Lhotou, která by nahradila stávající a nevyhovující pěšinu lesem.
Bonusem by mohla být možnost na tuto stezku přesunout cyklisty a bruslaře a propojit ji, v rámci páteřních tras, s dalšími existujícími nebo plánovanými cyklostezkami, které vedou naším městem a jsou součástí městského plánu cyklodopravy.
Oslovili jsme vás s prosbou o zaslání připomínek a námětů k tématu s tím, že v tomto čísle jednotlivé připomínky vyhodnotíme a projekt upřesníme. Děkujeme tedy všem, kteří připomínku či návrh sdělili nebo zaslali a okruh nejčastějších přinášíme níže. Do projektu se je budeme snažit zapracovat v co nejširší míře.
Počítáme, že návrh projektu bude po svátcích v plné míře volně k dispozici v knihovně ve Stříbrné Lhotě v době její otevírací doby (pondělky od 13:45 do 17:00). Zároveň uvítáme každou další připomínku či námět na zlepšení. Můžete stále psát na nazorylhotecka@mnisek.cz
Hlavní okruhy dotazů, námětů a připomínek:
- Proč nepostavíte jenom chodník? Kola přece můžou jezdit po silnici, tam nikomu nevadí.
Stezka nebo chodník by samozřejmě stačil. Je možné, že projekt po úpravách a zapracování námětů bude obsahovat pouze pěší stezku a kola budou jako dnes jezdit dál po silnici. Toto řešení má však nevýhody. Především bychom přišli o možnost vytvořit pro cyklisty samostatnou stezku napojenou na páteřní síť cyklodopravy města. Snažíme se totiž realizovat stavby, které splní, za stejné peníze i budoucí požadavky. Nejenom ty aktuální. Druhým důvodem je, že stezka pro pěší a kola je dotovaná stavba až z 80 procent. Na chodník v těchto místech nedostaneme nic.
- Proč to nepostavíte na druhé straně, u domků, to by bylo logičtější.
To by šlo jedině v případě, že by na druhé straně (vlevo ve směru na Lhotu) byl dostatek místa. Ale to není. Bez zatrubnění škarpy se sem nevejde ani chodník. A zatrubňovat příkop opravdu nechceme. Je to drahé stavebně, provozně a s ohledem na přírodu i nevhodné řešení.
- Proč to vůbec řešíte? Vždyť na silnici stačí namalovat pruhy pro kola a je to. A pěším přece stačí chodit lesem nebo kolem rybníka. Jsou snad důležitější věci.
Ano, jsou důležitější věci. To je pravda. Snažíme se ale řešit i taková témata, která jsou mnohdy opomíjená, takže se na ně nakonec nikdy nedostane. Vždycky bude něco důležitější. Pruhy pro kola na úzké silnici lesem ke Lhotě sice namalovat můžete, ale dopadne to jako v Praze. Tam dnes řidič opravdu nikdy neví, v jakém to „pruhu“ vlastně je. Pokud mají namalované pruhy na silnici odpovídat technickým podmínkám, v některých úsecích by pak nezbylo místo pro auta.
- Minulý týden na schůzce ve Lhotě nám bylo řečeno, že kvůli stezce se bude muset vykácet přes tři tisíce metrů čtverečních lesa. To se mi nelíbí.
Rozhodně vás můžeme ubezpečit, a z projektu to vyplývá, že kvůli stezce se nebude kácet ani tři tisíce m² a dokonce ani 100 m² lesa. Současný návrh projektu je navržen tak, aby do lesního pozemku prakticky nezasahoval. Lesní porost nemusíme kácet vůbec. Bude ale potřeba odstranit některé krajní náletové stromy, které se naklánějí už teď. Jejich počet je ale v řádech kusů. Úpravou a zapracováním vaší připomínky lze dosáhnout toho, že zásah bude opravdu minimální.
- Proč stezku stavíte, když na nic nenavazuje. Je to nelogické.
Stezka pro pěší přímo navazuje na chodník po Lhotecké a směrem do Lhoty pak na budoucí dopravní úpravu uvnitř Stříbrné Lhoty. Cyklostezka pak bude přímo navazovat na cyklotrasu od Křížku směrem na Čunčí a od Řevnic kolem Esmarinu na náměstí. Navrhovaná stezka ve spojení s plánovanou úpravou chodníku podél Lhotecké přímo propojí obě páteřní cyklotrasy a koncepčně navazuje na plán rozvoje cyklodopravy v našem městě.
- Je možné ještě něco změnit a upravit? Chtěli bychom doplnit přejezdy na Oboru a Lhoteckou.
Ano, je to možné. Počítáme s tím, že se projekt bude ještě upravovat. A váš námět na přejezdy do něj rádi zapracujeme.
Petr Digrin, starosta
Návrh s výkresovými dokumenty jsou ke stažení: