Jednou z příčin bolestí zad může být špatný sed

Novou rubrikou, kterou zavádíme, je poradna s názvem MNÍŠEK V POHYBU.
V jejím rámci zabrousíme jak na témata týkající se komplexního běžného pohybu (chůze, běh, zdravá/bolavá záda), tak konkrétní a odborná (vbočený palec, diastáza, pánevní dno).
Jednoduchý popis pro bližší představu, uvedení do problematiky daného tématu a následně pohyb, který nás má těšit, nikoliv omezovat. Je důležité využívat poznatky z moderní medicíny, fyzioterapeutických konceptů a sportu v běžném životě. Mnohdy je to velmi jednoduché.

Slovo „záda“ je široký pojem a každý si pod jeho vyslovením představí jinou část zadní poloviny našeho těla. Mnohdy je neřešíme jen z důvodu toho, že na ně nevidíme. Proč ale čím dál více lidí trpí na bolesti zad?

Lidské tělo je stavěno k pohybu. Dar, který nám současná společnost plíživými kroky odebrala. Sezení, ať už při jídle, v autě, školce, škole, v zaměstnání, je pro nás doslova destruktivní. V součtu času bohužel ano.

Zádové svaly byly vykonstruovány do několika vrstev. Přesněji řečeno čtyři vrstvy navzájem spolupracujících svalů. Spojují hlavní nosné pilíře lidského těla a bez jejich aktivity by se neobešel ani ten nejjemnější pohyb. Od elementárního nádechu, který je možný jen díky nejhlubší vrstvě svalů, bychom se dostali až po záklon trupu, rotaci hlavy, nebo pohyb paže, který zajišťují svaly povrchové. Proto bychom našim zádům měli věnovat pozornost v běžném životě víc, než si uvědomujeme.

Pánev, hrudník a hlava. Právě tyto tři segmenty se během pohybu snažíme sladit do tzv. neutrálního postavení, díky němuž docílíme i optimálního nastavení nosných kloubů. Následně tak optimálního svalového zapojení celého těla.

Pokud to zní složitě, není nic jednoduššího, než se posadit na židli. V ideálním případě usedněme tak vysoko, aby pánev byla výš než kolena. Sedněme do přední části bez opory zad. Pak se stačí zavrtět a navnímat na své pánvi sedací kosti. Ano, jsou tam u každého. Překlopme pánev přímo na ně. Nikoliv za ně, jak je tomu převážnou část dne. Jakmile je zaboříme do židle, začněme od nich postupně celou páteř napřimovat, včetně hlavy. Díky tomu nejspíš i přijdeme na to, že se změní zorný úhel očí a naše tělo záhadným způsobem o pár centimetrů povyroste. Pak má význam vypodložit monitor, abychom uchovali napřímení páteře. I pouhá minuta správného sezení během hodiny má význam v nabourání zajetých stereotypů.

Michal Elčkner je lektorem odborných seminářů a rekvalifikací v dosud nejúspěšnější vzdělávací akademii v České republice školící profesionály, IQ Pohyb. Je kondičním trenérem a terapeutem české i slovenské beach volejbalové reprezentace.

V rámci poradny MNÍŠEK V POHYBU ještě rozebereme následující témata:

  • chůze bosou nohou
  • bolavá bedra
  • problémy s krční páteří
  • pohyb a hubnutí
  • migrény
  • ploché břicho
  • pevný střed těla
  • volný hrudník
  • vbočený palec
  • diastáza
  • cvičení před porodem
  • cvičení po porodu
  • dech
  • běh (technika, problémy v běhu, hubnutí a běh, příprava na závody,……)
  • chůze
  • cvičení dětí
  • cvičení seniorů